logo Köbo
Köbo Nederland B.V.
Rigaweg 24
9723 TH Groningen
Tel. +31 (0)50 54 17 100
E-mail verkoop@kobo.nl


 



 

R+W
Wefapress
Optibelt
KTB
Colson

Gudel

Bing FC

Veiligheidskoppelingen

R+W koppelingen van Köbo in de ruimtevaart!
In het internationale SPACE station ISS, een van de grootste en meest belangrijke technologische projecten in de menselijke geschiedenis, dat sinds november 2000 door astronauten wordt gerund, worden vele tests uitgevoerd gerelateerd aan biologisch en materiaal wetenschappelijk onderzoek. Een van de projecten waar de wetenschappers zich op focussen is de menselijke gevoeligheid op gewichtloosheid.

De gemiddelde periode die astronauten gewichtloos verblijven in het ISS station is 6 maanden. Gedurende deze periode degenereren de spieren en botten van een mens dramatisch. Om deze effecten te voorkomen is  door het ESA en OHB systems een fitness systeem ontwikkeld, dat medio december 2007 in het space station ISS zal worden gemonteerd. Het fitness systeem is vergelijkbaar met een roeitrainer en wordt gebruikt om de verschillende spieren van de astronauten te trainen.

Dit zeer complexe high-tech systeem wordt beveiligd door een speciaal door R+W ontwikkelde volledig onderhoudsvrije type SK1 Veiligheidskoppeling. Bestaande uit een single position function systeem; gemaakt van roestvaststaal en voorzien van een speciale afdichting. De veiligheidskoppeling beschermt het trainingsstation voor te hoge koppels, veroorzaakt door de astronauten en gegarandeerd hiermee een onderhoudsvrij functioneren van het gehele systeem.

veiligheidskoppeling in fitness systeemveiligheidskoppeling voor fitness systeemfitness systeem

Veiligheidskoppelingen – spelingvrij en compact
Met de verdere ontwikkeling van de bekende serie veiligheidskoppelingen SK1 is het R+W gelukt de met afstand meest compacte veiligheidskoppelingen te fabriceren. Bij de bestaande serie SK1 werden de over te brengen momenten met maximaal 100% verhoogd. Dit werd bewerkstelligd door een verdere optimalisatie van de schotelveren en het gebruik van nieuwe materialen.

Door de extreem compacte constructiewijze, in combinatie met een hoge vermogensdichtheid, kunnen er kleinere koppelingen worden gekozen.

De koppelingen staan ter beschikking voor nominale draaimomenten van 0,1 – 2.800 Nm.

 

Compacte veiligheidskoppeling met grote vermogensdichtheid
compacte veiligheidskoppelingHet voordeel voor de gebruiker is gelegen in het feit, dat door de extreem lage massatraagheidsmomenten van de R+W veiligheidskoppelingen het vermogenspotentieel van de aandrijvingen veel beter benut kan worden. Gewichtsbesparing bij een gelijktijdige vermindering van de buitendiameter, zijn andere kenmerken van deze koppeling.

Door de extreem compacte constructiewijze, in combinatie met een hoge vermogensdichtheid, kunnen er kleinere koppelingen worden gekozen.

De voordelen voor de klant liggen voor de hand. Een belangrijk economisch aspect is natuurlijk het prijsvoordeel. Technisch gezien hoeft bij een crash op grond van de gewichtsreductie en de compactere uitvoering van de koppeling minder massa te worden afgebouwd.
De koppelingen staan ter beschikking voor nominale draaimomenten van 0,1 – 2.500 Nm.

Wanneer de gebruiker deze nieuwe feiten nu vergelijkt, dan stelt hij vast dat R+W de meest compacte veiligheidskoppelingen op de markt levert.

 

Veiligheidskoppelingen in miniatuuruitvoering model SK 2/1,5
miniatuur veiligheidskoppelingDe firma R+W heeft door een consequente verdere ontwikkeling van de tot nog toe bekende miniatuur veiligheidskoppelingen een nog kleinere variant op de markt gebracht.

De montagevriendelijke, geminiaturiseerde draaimomentbegrenzingskoppeling werkt volgens het gepatenteerde spelingvrije principe van R+W. De torsiestijve koppeling onderscheidt zich door een extreem laag traagheidsmoment. Er staan naar keuze uitvoeringen ter beschikking die weer hoeksynchroon ingrijpen of als doorschakelende, geblokkeerde of vrijlopende uitvoering.

De overbelastingskoppelingen voor as-asverbindingen staan al ter beschikking vanaf een totale lengte van 33 mm en een buitendiameter van 21 mm.

De degressieve karakteristiek van de schotelveren zorgt in geval van overbelasting voor een onmiddellijke verlaging van het draaimoment en een geringe restwrijving van de koppeling.

Het totale programma beslaat een instelbereik van 0,1 – 2800 Nm en een as diameterbereik van  4 - 60 mm.

Het draaimoment is traploos instelbaar.

 

Veiligheidskoppelingen met dempende eigenschappen
veiligheidskoppeling met dempende eigenschappen
De productserie van R+W Antriebselemente GmbH werd door de verdere ontwikkeling van een compacte veiligheidskoppeling aangevuld en staat ter beschikking tot een draaimoment van 2000 Nm.

Bij deze koppeling bevindt zich tussen het veiligheidselement met klemnaaf en de andere naafhelft een kunststofsegment. Deze elastomeerster bestaat uit polyurethaan en is door de veerelastische eigenschappen in staat trillingen te compenseren. Bovendien worden met het elastische tussenstuk as verplaatsingen gecompenseerd.

Door de hoge rondloopnauwkeurigheid wordt een rustig loopgedrag verkregen, legt de fabrikant uit. De tandkransen worden speciaal gemonteerd om ervoor te zorgen dat de koppeling goed kan worden ingestoken. Zodoende zijn deze ook gemakkelijker te monteren.

De spelingvrije elastomeerveiligheidskoppelingen zijn naar keuze leverbaar in een hoeksynchrone, doorschakelende, geblokkeerde of vrijlopende uitvoering en beslaan draaimomenten tot 2000 Nm. Het overbelastingsmoment kan traploos worden ingesteld en wordt door middel van naderingsschakelaars bewaakt.

 

Veiligheidskoppeling voor tandriem- en kettingwielaandrijvingen model SK1
Deze gepatenteerde vormvaste koppelingen met veervoorspanning van R+W worden aangeboden voor tandriem- en kettingwielaandrijvingen.

Ze staan ter beschikking voor nominale draaimomenten van 1 tot 2.500 Nm.

veiligheidskoppelingVoordelen van de koppeling:

  • compacte eenvoudige constructiewijze
  • stijve, absoluut spelingvrije uitvoering
  • hoge schakelweg bij overbelasting
  • geringe restwrijving na los schakelen
  • laag traagheidsmoment
  • snelle afschakeling binnen 1-3 msec.

Alle koppelingen zijn verkrijgbaar in een uitvoering die weer hoeksynchroon ingrijpt of als doorschakelende, geblokkeerde of als vrijlopende uitvoering.